Afvallen tijdens de zwangerschap, is dat verstandig?

Had je voor je zwangerschap al overgewicht? Dan kun je daar tijdens de zwangerschap wel iets aan doen, maar het wordt afgeraden voor zowel jou als de baby om flink te gaan afvallen. Jij en je kindje lopen dan namelijk het risico om van bepaalde voedingsstoffen onvoldoende binnen te krijgen. Afslankdiëten en crashdiëten kunnen ervoor zorgen dat je kindje niet gezond kan groeien, dat soort diëten kun je dan ook maar beter vermijden.

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen van vrouwen die tijdens de zwangerschap diëten meer kans hebben op obesitas (overgewicht) en diabetes (suikerziekte). Belangrijk is dus dat je gezond eet en drinkt en regelmatig beweegt. De meeste vrouwen komen ongeveer 12 kilo aan tijdens de zwangerschap, dit mag je enigszins beperken. Wanneer je voor de zwangerschap al te licht was, dan wordt het afgeraden om nog verder af te vallen, dit moet je juist voorkomen.

Uitgebalanceerd voedingspatroon

Het is niet ongewoon dat je aankomt tijdens je zwangerschap. Toch dien je te letten op een uitgebalanceerd voedingspatroon om te voorkomen dat je niet te dik wordt. Veel vrouwen ervaren in het begin van de zwangerschap dat ze erg behoefte hebben aan eten met als gevolg dat ze van alles gaan snacken wat zeer onverstandig is. Tijdens de zwangerschap dien je te letten op suikers en vetten, die zijn namelijk slecht.

Mocht je toch een te kort hebben, dan kun je het beste een lichte maaltijd nuttigen zoals wat fruit, groente of een boterham met melk. Ga in ieder geval niet snacken en drink niet teveel frisdrank of vruchtensap. Tijdens de zwangerschap is het naast gezond eten erg belangrijk om voldoende te bewegen. Wandelen is zeer goed voor je, dat zorgt namelijk voor vetverbranding en dat extra vetopslag wordt voorkomen. Tijdens het lopen doe je extra conditie op, dat kan in je voordeel werken wanneer je verder vordert in de zwangerschap en daarna, tijdens het herstel, heb je er veel voordeel van.