Last van blessures?

Wie fanatiek sport krijgt vroeg of laat wel eens te maken met blessures of zeurende pijntjes tijden het sporten. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om blessures te verhelpen of te voorkomen. In dit artikel zullen we een aantal punten benoemen.

Schakel een fysiotherapeut in

FysiotherapieAls je net te maken hebt met je blessure is het verstandig om er eerst een specialist na te laten kijken. Een specialist op het gebied van blessures is een fysiotherapeut. De fysiotherapeut kan kijken naar de ernst van de blessure en zo bepalen wat er moet gebeuren. Blessures kunnen zo verschillend van elkaar wezen waardoor maatwerk belangrijk is. Wat bij de ene geholpen heeft hoeft bij de ander niet te helpen. Dit is belangrijk om te onthouden, wees niet eigenwijs en schakel een fysiotherapeut in.

Koel vlak na de blessure

Als je gevallen bent of een klap maakt wat een blessure veroorzaakt is het belangrijk om zo snel mogelijk te koelen. Door te koelen voorkom je dat er een grote zwelling ontstaat. Het is belangrijk om 10 minuten te koelen en vervolgens de plek weer 10 minuten op temperatuur te laten komen. Als je te lang koelt kan de plek bevriezen wat nog meer problemen kan veroorzaken.

Gebruik een foamroller

FoamrollingAls je een bestaande blessure wilt behandelen kan een foamroller een geschikt hulpmiddel zijn. Een foamroller kan gebruikt worden om een sportmassage aan je zelf te geven. Hierdoor heb je alle voordelen die een sportmassage je geeft die wordt gedaan door een professional, maar hoef je hier niet veel voor te betalen. Een foamroller koop je al voor een paar tientjes en gaat jaren lang mee.

Met de foamroller kun je verschillende oefeningen doen, dus als je een oefening voor de kuiten wilt doen is dit een andere beweging dan die voor de bovenrug spieren. Als je een foam roller aanschaft wordt hier vaak wel een instructie boekje of video geleverd. Zo weet jij zeker dat je de oefeningen op de juiste manier uitvoert.

Tot slot

Tot slot willen we je mee geven dat voorkomen altijd beter is dan genezen. Zorg voor de juiste voeding, voldoende rust en een goede warming up tijdens je training. Luister naar je lichaam en maak gebruik van een foamroller. Op deze manier hoef jij niet meer van je blessures af te komen, want je weet ze te voorkomen.

Bronnen:

Foamroller sportmassage

Fysiotherapie