Meditatie om tot rust te komen

Meditatie wordt tegenwoordig steeds populairder en naast in het oosten wordt het ook steeds meer in het westen gebruikt. Zowel door man als vrouw van verschillende leeftijden.

Waarom mediteren

Mediteren kan je helpen om tot rust te komen in deze drukke wereld. Het is ideaal om je dag te beginnen met een korte meditatiesessie door bijvoorbeeld 5 of 10 minuten te mediteren. Hierdoor begin je de dag rustig, let je op je adem en probeer je niet te veel na te denken. Probeer in deze minuten niet aan het verleden of de toekomst te denken maar focus je volledig op het moment.

Hoe mediteren

Mediteren is niet even makkelijk voor iedereen en is ook niet zomaar aan te leren. Meditatie moet je rustig aanpakken en de tijd voor nemen om het goed te leren. Je kunt bijvoorbeeld een meditatieweekend volgen of naar een cursus gaan. Niet iedereen kan het zomaar 10 minuten vol houden en te letten op je ademhaling. Begin daarom kort met bijvoorbeeld een paar minuten of per ademhaling zoals 10-20 ademhalingen. Ook kun je mediteren op meditatiemuziek zodat je beter geconcentreerd blijft.

Welke soort meditatie

Er zijn verschillende soorten meditatie die je kunt doen. Zoals vipassana meditatie of mindfulness meditatie. Mindfulness meditatie beoefen je meestal door verschillende mindfulness oefeningen gedurende de dag uit te voeren. Dit kun je bijvoorbeeld doen tijdens het eten, lopen, autorijden of fietsen en ga zo maar door. Als je geïnteresseerd bent in mindfulness meditatie kun je een centrum op zoeken in de buurt, deze kunnen je goed helpen en je een training geven waardoor je professionele begeleiding krijgt. Transcendente meditatie is ook een vorm van meditatie die je erg goed door een cursus kunt volgen, dit is een manier van meditatie waarbij je zo’n 15 minuten aan een mantra denkt om je gedachten volledig te focussen op een bepaald iets.