Schouders trainen met deze oefeningen

schouder trainingEigenlijk train je je schouders met bijna iedere oefening die je doet. Maar dit betekent niet dat je helemaal geen schouderoefeningen moet uitvoeren. In dit artikel ga ik je meer vertellen over het belang van schouderoefeningen en zal ik een aantal oefeningen als voorbeeld geven.

Waarom de mensen wel of niet hun schouders trainen?

Als je breder wilt worden, is het belangrijk om je schouders goed te trainen. Je moet echter weten dat je je schouders ook traint wanneer je een rug- of borstoefening doet. De meeste mensen doen genoeg rug- en borstoefeningen, waardoor het in sommige gevallen niet meer nodig is om de schouders te trainen. Tenminste, dat is de gedachte die de meeste mensen hebben (waar ik het trouwens mee eens ben).

Daarentegen zijn er ook genoeg mensen die erg veel aandacht besteden aan het schouders trainen. Dit doen ze terwijl ze ook veel aandacht geven aan de rest van hun bovenlichaam. Dit kan resulteren in overbelasting, waardoor je te maken krijg met je verschillende blessures. Het is belangrijk om je lichaam goed te kennen en op basis daarvan de juiste keuzes te maken. Misschien kom je dan wel tot de conclusie dat het niet zo handig is om drie extra oefeningen voor je schouders te doen.

Persoonlijk ben ik hier altijd bewust mee omgegaan. Ik zag vrienden om me heen die last kregen van hun schouders, doordat ze hun bovenlichaam te zwaar trainden. Dit heeft me aan het denken gezet en sindsdien heb ik of één dag voor schouders gehad of ik deed maximaal één schouderoefening per week.

Het belang van schouders trainen

Bij het trainen van de schouders gaat het opnieuw niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. Je schouders zijn bepalend voor de breedte van je lichaam. Daarnaast speelt de kracht van je schouders een grote rol als het om de totale kracht van je lichaam gaat. Het is dus absoluut belangrijk om je schouders te trainen, wat dus niet betekent dat je ook extra schouderoefeningen moet gaan doen.

 

Het is goed om te weten dat de schouders een relatief kleine spiergroep zijn. Toch zijn ze heel belangrijk, omdat ze als het ware de scharneren van je armen zijn. De spieren in je schouders kunnen gevoelig zijn, omdat ze klein zijn en daarnaast vaak veel belast worden. Daarom is het belangrijk dat je bij het schouders trainen niet zomaar wat doet. Achter elke oefening en herhaling moet een gedachte zitten.

De schouderoefeningen

schouder oefening met dumbellsEr zijn genoeg schouderoefeningen te bedenken. Dit komt omdat de schouder veel verschillende kleine spiertjes heeft. Zo kun je de voorkant, zijkant en achterkant van je schouderspieren onderscheiden. Het is belangrijk dat je ze allemaal evenveel aandacht geeft.

Persoonlijk kies ik altijd voor halteroefeningen. Bij halteroefeningen moet je altijd op zoek naar je balans, waardoor je niet alleen sterker in kracht wordt. Maar ook nog eens in balans en stabiliteit. Je kunt op een bankje gaan zitten en de halters recht naar boven drukken. Voor de zijkant van je schouders kun je de halters aan de zijkant van je lichaam van beneden naar boven begeleiden. Zorg er altijd voor dat je de oefening rustig en gecontroleerd uitvoert.